نقشه ی راه برای پزشکی دقیق در مراقبت از دیابت

22 ژوئن 2020 - یک گزارش مشترک جدید از سوی انجمن دیابت آمریکا (ADA) و اتحادیه اروپا برای مطالعه ی دیابت(EASD) ، از بزرگترین سرمایه گذاری در زمینه پزشکی دقیق در مراقبت از دیابت خبر داد. این گزارش شامل یک مرور کلی و نقشه ی راه برای چگونگی ارزیابی و پیاده سازی این روش جدید در پزشکی دیابت بطور بالینی است.

پزشکی دقیق دیابت، به متخصصان کمک می کند تا از متناسب بودن دارویی که برای هر بیمار تجویز می کنند، پس از در نظر گرفتن و ادغام کلیه ی شواهد معتبر در مورد این بیمار، اطمینان حاصل کنند.

پرفسور Paul Franks، استاد اپیدمیولوژی ژنتیک در دانشگاه لوند و یکی از مدیرانADA Precision Medicine  در اقدام برای دیابت می گوید: هدف ما ایجاد داروهای دیابت كه مختص هر فرد باشد، نیست ، بلكه ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم كه زیرگروه های جامعه ی دیابتی به صورت مطلوب تحت درمان قرار می گیرند، تا از این طریق احتمال بروز پیامدهای مثبت سلامت به حداکثر و احتمال بروز عوارض جانبی و هزینه های غیرضروری به حداقل برسد.

مفهوم پزشکی دقیق، جدید نیست، آنچه در طی یک دهه اخیر به طور اساسی تغییر کرده است توانایی ما در توصیف و درک تغییرات بیولوژیکی و ژنتیکی انسان، استفاده از اطلاعات برای طبقه بندی بیماریها و تصمیم گیری های پیشگیرانه و درمانی بر اساس راهنمایی های علمی، متناسب با شرایط پاتولوژیکی خاص هر بیمار است.

استانداردهای انجمن دیابت آمریکا در مورد مراقبت های پزشکی از دیابت در سال 2020 بر اهمیت مراقبت پزشکی از بیماران و نه از جمعیت، تاکید دارد. این نشان دهنده ی اهمیت تفاوتهای فردی با توجه به شرایط اجتماعی، پاسخ به درمان و عوارض است. برای اینکه پزشکی دقیق دیابت مؤثر باشد، باید متناسب با هر فرد تنظیم شود.

وی گفت: ما در حال کار بر روی یک چشم انداز بلند مدت برای پزشکی دقیق دیابت هستیم، این کار را با ارزیابی پایه و اساس این مفهوم و استفاده از این روش برای ترسیم مسیر از کشف تا اجرای کلینیکی انجام می دهیم. این اطلاعات در نهایت در تدوین معیارهای مراقبتی بکار گرفته می شوند و بر شیوه ی اجرای مراقبت پزشکی از دیابت در مقیاس جهانی تاثیر می گذارند.

این گزارش که به طور مشترک در مجلات علمی  Diabetes Careو Diabetologia منتشر شده است، هدف و رسالت ADA Precision Medicine را در اقدام برای دیابت نشان می دهد. این گزارش تعاریف کار در مورد تمام عناصر اصلی پزشکی دقیق دیابت را ارائه می دهد: تشخیص دقیق، پیشگیری، درمان، نظارت و پیش آگهی(پروگنوز). همچنین مناطقی را که نیاز به تحقیقات و ارزیابی بیشتری دارند برای ارائه ی پزشکی دقیق دیابت به اکثر افرادی که به آن نیاز دارند، برجسته می کند.

ابتکار عمل پزشکی دقیق در دیابت(PMDI) در سال 2018 توسط ADA و با همکاری EASD با هدف ایجاد یک اجماع در مورد در دسترس بودن و اجرای احتمالی پزشکی دقیق به منظور داشتن زندگی طولانی تر و سالم تر برای مبتلایان به دیابت آغاز شد.

این اولین گزارش اجماعی در مورد پزشکی دقیق در دیابت است و به دنبال پرداختن به نقش پزشکی دقیق در عوارض دیابت نیست، که البته این موضوع در آینده باید ارزیابی گردد. علاوه بر این، در مورد فناوری دستگاه دیجیتال دیابت بحث نمی شود، زیرا این موضوع در یک گزارش اجماعی دیگر ازEASD  و ADA، مورد بحث قرار گرفته است. دومین گزارش اجماعی PMDI، برای سال 2022 برنامه ریزی شده است و یافته های یک بازنگری سیستماتیک از شواهد را با تمرکز بر تشخیص دقیق و درمان های دقیق مستند خواهد کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-06-roadmap-precision-medicine-diabetes.html